Bibliographie

Bibliographie

[Biggs 2003]

Biggs, J.B. Aligning Teaching and Assessment to Curriculum Objectives, Open University Press, 2003.

[Brown 2004]

Brown, S. Assessment for Learning, Learning and Teaching in Higher Education, Issue 1, 2004-2005. http://www2.glos.ac.uk/offload/tli/lets/lathe/issue1/articles/brown.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Daele 2010]

Daele, A. Les grilles d’évaluation critériées http://pedagogieuniversitaire.wordpress.com/2010/03/22/les-grilles-devaluation- criteriees (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Detroz 2012]

Detroz, P. La qualité en évaluation des acquis des étudiants, IPM, UCLouvain, 22 mars 2012. http://podcast.uclouvain.be/R1GZHZ5564/2192/4 (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Deville e.a. 2006]

Deville, Y. et Milgrom, E. Quels types de questions utiliser ? Comment évaluer rapidement ? Le mariage du QCM et du QVF, in Raucent, B. et Vander Borght, C. (dir) Être enseignant : Magister ? Metteur en scène ?, De Boeck Université, Bruxelles, 2006 (pp. 260-269).

[EPPI 2002]

EPPI -Centre A systematic review of the impact of summative assessment and tests on students’ motivation for learning, 2002 http://www.eppi.ioe.ac.uk/cms/?tabid=108 (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[ESG 2009]

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, ENQA, 2009 http://www.enqa.eu/index.php/home/esg/ (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Galand e.a. 2005]

Galand, B. et Frenay, M. (dir) L’approche par problèmes et par projets dans l’enseignement supérieur : impact, enjeux et défis, Presses Universitaires de Louvain, 2005.

[Goodrich 1996]

Goodrich Andrade, H. Understanding Rubrics, Educational Leadership, 54 (4), 14-18, 1996 voir aussi http://learnweb.harvard.edu/ALPS/thinking/docs/rubricar.htm (lien vérifié le 2 mars 2014)

[Kleeman]

Kleeman, J. Minimizing bias when assessing across culture and language http://www.heacademy.ac.uk/resources/detail/internationalisation/ Issue5_Kleeman (lien vérifié le 2 mars 2014)

[Mitstifer]

Mitstifer, D. Undergraduate Research Presentation Rubric, Kappa Omicron Nu http://www.kon.org/urc/UR_Presentation_Rubric.doc (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[NBME 2002]

Philadelphia, 2002, Constructing Written Tests Questions For the Basic and Clinical Sciences, National Board of Medical Examiners http://www.nbme.org/pdf/itemwriting_2003/2003iwgwhole.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Pellegrino e.a. 2001]

Pellegrino, J.W., Chudowski, N., and Glaser, R. (eds.) Knowing What Students Know: The Science and Design of Educational Assessment, Board on Testing and Assessment, Center for Education, National Research Council, 2001 http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=10019#toc (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Piéron 1963]

Piéron, H. Examens et docimologie, P.U.F., Paris, 1963.

[Popham 2012]

Popham, W. J. Assessment Bias : How to Banish It, Pearson Education, 2012 http://ati.pearson.com/downloads/chapters/Popham_Bias_BK04.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Quinton 2005]

Quinton, A. Docimologie D.U. de Pédagogie - Mai 2005 http://www.crame.u-bordeaux2.fr/pdf/docimologie.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Ramsden 1992]

Ramsden, P. Learning to Teach in Higher Education, Routledge, London, 1992.

[Ray e.a. 2014]

Ray, O. et Feyfant, A. Évaluer pour (mieux) faire apprendre, Cahier de veille de l’IFÉ No 94, Institut Français de l’Éducation, septembre 2014, http://ife.ens-lyon.fr/vst/DA -Veille/94-septembre-2014.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Sambell e.a. 2013]

Sambell, K., McDowell, L., and Montgomery, C. Assessment for Learning in Higher Education, Routledge, Taylor&Francis, 2013. IS BN 978-0-415-58658-0

[Surgenor 2010]

Surgenor, P. Teaching Toolkit : Effect of Assessment on Learning, University College Dublin, 2010. http://www.ucd.ie/t4cms/ucdtlt0031.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Ubd]

UbD in a Nutshell http://jaymctighe.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/04/UbDin- a-Nutshell.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)

[Wiggins e.a. 2005]

Wiggins, G. & McTighe, J. Understanding by Design, Expanded 2nd Edition, Prentice Hall, 2005.

[Yount 2011]

Yount, R. The Bell Curve and Assigning Grades, 2011 http://drrickyount.com/2011/06/jason-norris-and-the-bell-curve/ (lien vérifié le 12 novembre 2015)

Dernière modification
17/12/2018